Bij ons op school bereiden we leerlingen goed voor op hun toekomst. Hoe zal de toekomst voor deze leerlingen eruit zien? Want niet alleen de samenleving verandert. Ook de leerlingen die in onze samenleving opgroeien zijn anders dan de generatie vóór hen; ze communiceren anders, krijgen veel informatie binnen via verschillende lijntjes en zoeken kort en snel informatie op. Het concept Thinking for Learning is erop gericht leerlingen helder te leren denken en hun eigen creatieve brein aan te zetten. Door alleen of in een groepje over een probleem te praten kom je samen tot rijkere ideeën.
Bij ons op school gebruiken we de verschillende tools van Thinking for Learning. Dit zijn activiteiten die tijdens verschillende lessen op school worden ingezet. Leerlingen denken bijvoorbeeld over wat een volgende stap in het verhaal kan zijn, hoe ze verschillende dingen beoordelen of hoe ze een probleem kunnen oplossen. Bij de verschillende tools wordt aandacht gevraagd van het creatieve brein van de leerlingen. Door eerst zelf na te denken en daarna in een groepje komen ze tot een creatief en rijker antwoord.
Het belangrijkste onderdeel van Thinking for Learning is daarna de opdracht evalueren. Bij bieden dit aan door te werken met verschillende leerspieren. Elke leerspier wordt uitgebeeld in een dier. Je hebt bijvoorbeeld de schildpad; dat staat symbool voor de doorzetter. Door deze spier in te zetten leren de leerlingen om niet snel op te geven maar juist door te zetten. Ook heb je de bij (samenwerken). We leren de leerlingen samenwerken, onder andere: hoe ze dingen met elkaar kunnen afspreken of hoe je rekening houdt met andere leerlingen. Niet alleen deze twee dieren zijn er als leerspier, maar er zijn er nog veel meer. Bent u benieuwd welke leerspieren wij nog meer op school gebruiken of welke verschillende Thinking for Learning Tools wij inzetten? Kom gerust een keer kijken.